ALGEMENE VERKOOP- EN LEVERINGSVOORWAARDEN

Artikel 1. Algemeen
1.1 Voor deze algemene voorwaarden geldt het volgende:
Auto: een personen- of bestelauto met een totaalgewicht (inclusief
laadvermogen) van max. 3.500 kg.
Consument: de natuurlijke persoon die als koper of opdrachtgever handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteiten vallen.
Garantie: de garantie die door de fabrikant of importeur op nieuwe onderdelen of accessoires wordt gegeven of de garantie die verkoper schriftelijk aan de consument op grond van de overeenkomst verstrekt.
Inkoopauto: de auto welke door de consument als onderdeel van de overeenkomst aan verkoper wordt verkocht, ook wel inruilauto genoemd.
Opdracht: de met de consument gesloten overeenkomst tot het verrichten
van werkzaamheden zoals montage-, demontage-, reparatie- of
onderhoudswerkzaamheden en vrijwillige of wettelijke keuringen.
Overeenkomst: de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe of
gebruikte auto, onderdelen of accessoires.
Reparateur: de natuurlijke persoon en/of rechtspersoon die met betrekking tot een auto, onderdelen of accessoires een opdracht uitvoert of uit laat voeren.
Schriftelijk: op geschrift of elektronisch (digitaal).
Verkoper: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid B.V.
Autobedrijf G. Dol, gevestigd te (2215 RC) Voorhout, Rijnsburgerweg 48-A,
KvK-nummer: 28025003, die een nieuwe of gebruikte auto, onderdelen of
accessoires verkoopt aan een consument. Onder verkoper wordt onder deze
algemene voorwaarden ook verstaan de overige aan verkoper verbonden
natuurlijke personen en/of rechtspersonen.
1.2 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van
verkoper/reparateur en alle met verkoper gesloten overeenkomsten
betreffende auto’s dan wel onderdelen daarvan en overige toebehoren en op
overeenkomsten tot keuring, taxatie, reparatie en onderhoud aan auto’s.
1.3 Op deze algemene voorwaarden kan niet alleen een beroep worden gedaan
door verkoper/reparateur maar ook door alle natuurlijke en/of rechtspersonen die werkzaam zijn of werkzaam zijn geweest voor verkoper/reparateur en andere natuurlijke personen en/of rechtspersonen voor wiens handelen, nalaten of onachtzaamheid verkoper/reparateur aansprakelijk zou kunnen zijn, hieronder ook te verstaan rechtsopvolgers en erfgenamen.
1.4 Uitsluitend deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle
aanbiedingen en overeenkomsten, ongeacht een eventuele (eerdere) verwijzing naar zijn eigen of andere algemene voorwaarden. De verkoper/reparateur wijst uitdrukkelijk de eventueel door de consument van toepassing verklaarde algemene voorwaarden van de hand.

Artikel 2. Koop (aanbieding en totstandkoming)
2.1 De verkoper doet mondeling of schriftelijk een aanbod. Het aanbod geeft een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aanbieding. Het gaat om de prijs en de rechten en de verplichtingen van de consument en de verkoper. De omschrijving van het aanbod is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken.
2.2 Het aanbod bevat de prijs van de aangeboden auto, het aangeboden onderdeel, of de aangeboden accessoire. De prijs van een aangeboden auto is inclusief de niet-vermijdbare kosten.
2.3 Als verkoper afbeeldingen van de auto, onderdeel of accessoires gebruikt dan zijn deze waarheidsgetrouw. Kennelijke vergissingen of verschrijvingen in het aanbod binden de verkoper niet.
2.4 De aanvaarding van het aanbod door de consument dient binnen de door de verkoper gestelde termijn plaats te vinden. Is er geen termijn gegeven dan moet de koper meteen aanvaarden.
2.5 De overeenkomst wordt door de verkoper schriftelijk vastgelegd. De verkoper verstrekt de consument hiervan een afschrift. De afspraak tussen consument en verkoper geldt ook als de afspraak niet schriftelijk is vastgelegd.
2.6 Aanvullingen op en/of wijzigingen van tot stand gekomen overeenkomsten, waaronder annuleringen van gesloten overeenkomsten, gelden slechts indien en voor zover zij door beide partijen schriftelijk zijn vastgelegd.
2.7 Alle overeenkomsten, wijzigingen daaronder begrepen, worden aangegaan onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door de directie van verkoper. De overeenkomst wordt geacht te zijn aangegaan binnen 5 (vijf) werkdagen na ondertekening van de koopovereenkomst c.q. orderbevestiging, indien de directie binnen die periode niet heeft laten blijken de order niet te accepteren.

Artikel 3. Prijzen en prijswijzing
3.1 Indien er sprake is van een vaste prijs, dan kan de verkoper de prijs niet verhogen nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, behalve als er sprake is van een wijziging in een van overheidswege opgelegde heffing. Hieronder wordt in elk geval maar niet alleen verstaan: belastingen, accijnzen, recyclingbijdrage en leges.
3.2 Indien er uit de overeenkomst zelf blijkt dat er sprake is van een niet-vast overeengekomen prijs, dan kan de verkoper de prijs wijzigen op grond van een wijziging in: een van overheidswege opgelegde heffing, fabrieks- en/of importeursprijzen of valutaschommelingen. De verkoper brengt de consument zo spoedig mogelijk op de hoogte van een prijswijziging en de reden hiervan. Als sprake is van een prijsstijging dan kan de consument de overeenkomst binnen 10 (tien) dagen ontbinden, behalve als sprake is van prijsstijging het gevolg is van een wijziging in een heffing van de overheid.
3.3 Indien verkoper heeft aangegeven dat de prijs niet vast is dan dient hij ook wijzigingen in het voordeel van de consument door te berekenen in de prijs.
3.4 Als verkoper in gebreke is gesteld op grond van artikel 5, maar de gestelde termijn nog niet is verstreken, dan mag alleen een prijsstijging worden doorberekend op grond van een van overheidswege opgelegde heffing.
3.5 Als verkoper in verzuim is dan zal geen enkele prijsverhoging worden doorberekend.

Artikel 4. Risicoverdeling auto
4.1 Tot aan de levering van de gekochte auto aan de consument komt het risico van kapot gaan, ernstige schade of het verloren gaan van de auto voor rekening en risico van de verkoper.
4.2 Tot aan de levering van de inkoopauto aan de verkoper komt het risico van kapot gaan, ernstige schade of verloren gaan van de auto voor rekening en risico van de consument.

Artikel 5. Aflevering en verzuim
5.1 Als sprake is van een vaste leveringsdatum is de verkoper in verzuim zodra die datum is verstreken.
5.2 Als sprake is van een vermoedelijke leveringstermijn dan dient de consument de verkoper eerst in gebreke te stellen. Dit houdt in dat de verkoper eerst een termijn van 4 (vier) weken krijgt om af te leveren. Als de verkoper de auto, onderdeel of accessoire na het verstrijken van deze termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de verkoper in verzuim.
5.3 Slechts in de volgende gevallen is geen ingebrekestelling door de consument nodig: (a.) indien verkoper heeft laten weten niet te gaan leveren, (b.)
indien aflevering voor de afgesproken leveringsdatum essentieel is vanwege de omstandigheden bij het sluiten van de overeenkomst, zoals wanneer de consument dit heeft laten weten of omdat de auto, onderdeel of accessoire nodig is voor een bijzondere gelegenheid.

Artikel 6. Wat zijn de gevolgen van verzuim?
6.1 Indien de verkoper in verzuim is op grond van artikel 5 dan kan de consument de overeenkomst ontbinden.
6.2 De consument kan vergoeding vragen van zijn schade, behalve als de verkoper een beroep kan doen op overmacht.

Artikel 7. Beëindiging (van de overeenkomst)
7.1 Het beëindigen (annuleren) van de overeenkomst kan door de consument ook als de verkoper niet in verzuim is.
7.2 Het beëindigen van de overeenkomst kan tot de levering van de gekochte auto, onderdeel of accessoire en het beëindigen moet schriftelijk gebeuren.
7.3 De consument moet alle schade vanwege het beëindigen vergoeden. Deze schade is vastgesteld op 15% van de totale verkoopprijs van de auto, onderdeel of accessoire (inclusief BTW en BPM), exclusief eventuele inruil, behalve als partijen bij het sluiten van de overeenkomst iets anders hebben afgesproken.
7.4 De consument moet de schade binnen 14 (veertien) dagen na het beëindigen betalen aan verkoper. Als de consument na 14 (veertien) dagen niet heeft betaald dan mag de verkoper de consument schriftelijk melden dat de consument de overeenkomst alsnog moet nakomen. De consument kan dan dus geen beroep meer doen op het beëindigen van de overeenkomst.
7.5 De consument is geen annuleringskosten verschuldigd, indien de koper in geval van een verkoop op afstand de overeenkomst rechtsgeldig heeft ontbonden op grond van art. 6:230o BW.
7.6 De verkoper kan, naast de overige aan verkoper toekomende rechten, de koopovereenkomst met koper te allen tijde zonder nadere ingebrekestelling en rechtelijke tussenkomst en zonder schadeplichtigheid richting consument door middel van een schriftelijke mededeling aan de consument opschorten en/of ontbinden indien (i) consument een of meer van zijn verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt (ii) de consument of het land waarin consument actief is op een Nederlandse, Europese, Engelse of Amerikaanse sanctielijst vermeld staat of komt te staan voor aflevering van de auto en/of (iii) consument niet in staat is te voldoen aan zijn opeisbare schulden of zijn opeisbare schulden onbetaald laat, insolvent wordt, indien het faillissement van consument is aangevraagd, indien surseance van betaling is aangevraagd, namens consument een verzoek tot toepassing van een wettelijke schuldsaneringsregeling (WSNP) wordt gedaan, dan wel deze ten aanzien van consument wordt uitgesproken en/of beslag onder consument wordt gelegd dat niet binnen 30 (dertig) dagen na datum beslaglegging zal zijn opgeheven. Bij ontbinding van de overeenkomst door verkoper is de consument aan verkoper een vooraf vastgestelde schadevergoeding van 15% van totale verkoopprijs van de auto, het onderdeel of de accessoire verschuldigd (inclusief BTW en BPM), exclusief eventuele inruil, behalve als partijen bij het sluiten van de overeenkomst iets anders hebben afgesproken.
7.7 Als een situatie uit artikel 7.6 zich voordoet, dan rust op koper de plicht om verkoper direct in kennis te stellen.

Artikel 8. Overmacht (niet toerekenbare tekortkoming)
8.1 De verkoper/reparateur is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting indien verkoper/reparateur daartoe gehinderd is als gevolg van een omstandigheid, die niet te wijten is aan de schuld van verkoper/reparateur (waaronder begrepen niet of niet tijdige levering aan ons door onze toeleveranciers), en ook niet krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor rekening van verkoper/reparateur rekening komt.
8.2 De verkoper/reparateur is in geval van blijvende overmacht gerechtigd de overeenkomst met koper buitengerechtelijk te ontbinden door middel van een schriftelijke verklaring. In geval van tijdelijke overmacht is verkoper/reparateur gerechtigd de termijnen van de overeenkomst met koper te verlengen met de tijd gedurende welke de tijdelijke overmacht geldt.

Artikel 9. Eigendomsvoorbehoud
9.1 De aan de consument geleverde auto blijft eigendom van de verkoper totdat de consument alles wat hij op grond van de koopovereenkomst moest betalen heeft betaald. Totdat de consument de formele eigendom van de auto heeft gekregen, moet de consument de auto WA + casco verzekeren, de kosten betalen en het risico op het beschadigd of vermist raken van de auto dragen. Ook moet de consument op zijn kosten het onderhoud laten uitvoeren. De consument is als houder en berijder van de auto aansprakelijk.

Artikel 10. Garantie en aansprakelijkheid
10.1 Afgezien van een door verkoper afgegeven schriftelijke garantie voor zover overeengekomen met de consument, biedt de wet de consument rechten. De verkoper zorgt dat de auto, de accessoire of het onderdeel beantwoordt aan de overeenkomst (conform is) en dat het product de eigenschappen bezit die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, voor een normaal gebruik nodig zijn en voor een bijzonder gebruik, mits overeengekomen. Als er een probleem optreedt in de periode dat de wettelijke omkering van de bewijslast van kracht is, te weten 12 maanden na aflevering, dan gaat de wet er van uit dat het gekochte bij de aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord.
10.2 De bepalingen in lid 2 en 3 zijn alleen van toepassing wanneer er een schriftelijke garantie is overeengekomen tussen verkoper en de consument. Als een bepaling in de schriftelijk door verkoper afgegeven garantie of in het garantiebewijs voorkomende, door de consument niet wordt nagekomen, vervalt de garantie op de auto, de accessoire of het onderdeel. In ieder geval vervalt de garantie, indien de consument op ondeskundige wijze met het verkochte is omgegaan of gedurende de garantietermijn technische verandering in onderdelen of uitrustingsstukken van de auto, de accessoire of het onderdeel heeft aangebracht of doen aanbrengen door niet geautoriseerde derden, die direct of indirect in verband staan met datgene waarvoor een beroep op de garantie wordt gedaan.
10.3 Als een accessoire of onderdeel binnen de garantietermijn van de auto wordt vervangen, blijft de oorspronkelijke garantietermijn van de auto ook op dit vervangen onderdeel van kracht. Er is geen garantie op garantie.
10.4 Iedere aansprakelijkheid van verkoper/reparateur is beperkt tot vergoeding van directe schade. Aansprakelijkheid voor indirecte schade, zoals: gevolgschade, gederfde inkomsten dan wel winst, gemiste kansen, besparingen en bedrijfsstagnatie, is uitgesloten. De omvang van de schadevergoedingsplicht is beperkt tot maximaal het bedrag dat verkoper/reparateur op grond van een door verkoper/reparateur afgesloten verzekering, naar aanleiding van de gebeurtenis, daadwerkelijk van haar verzekeraar uitgekeerd krijgt, te vermeerderen met het bedrag van het eigen risico dat volgens de polisvoorwaarden niet ten laste van verzekeraars komt. De beperking van de aansprakelijkheid van verkoper/reparateur geldt ongeacht of de aansprakelijkheid voortvloeit uit een overeenkomst, de wet (zoals onrechtmatige daad) of een andere rechtsgrond.
10.5 Indien, om welke reden dan ook, geen uitkering krachtens de verzekering mocht plaatsvinden, is iedere aansprakelijkheid van verkoper/reparateur beperkt tot € 25.000,-.
10.6 De beperkingen in de aansprakelijkheid gelden niet in het geval van schade ontstaan door opzet of bewuste roekeloosheid van verkoper/reparateur.
10.7 Op de in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid kan eveneens een beroep worden gedaan door alle natuurlijke personen en/of rechtspersonen die werkzaam zijn of werkzaam zijn geweest voor verkoper/reparateur en andere natuurlijke personen en/of rechtspersonen voor wiens handelen, nalaten of onachtzaamheid verkoper/reparateur aansprakelijk zou kunnen zijn, hieronder ook te verstaan hun rechtsopvolgers en erfgenamen.
10.8 Als de verkoper/reparateur door een importeur en/of de fabrikant wordt geattendeerd op een gebrek aan een door verkoper geleverde auto, accessoire of nieuw onderdeel, dat leidt tot een zogenaamde terugroepactie, dan stelt verkoper/reparateur de consument daarvan onverwijld schriftelijk in kennis. Als de consument zich na deze schriftelijke kennisgeving niet onverwijld tot verkoper/reparateur richt, kunnen alle mogelijke aanspraken van de consument op die grond komen te vervallen. Dit brengt met zich mee dat verkoper/reparateur, noch de importeur, noch de fabrikant aansprakelijk zijn voor de dientengevolge door de consument geleden en te lijden schade.

Artikel 11. Reparaties en retentierecht
11.1 De aanbiedingen van prijzen van reparatie en reparatieduur zijn geheel vrijblijvend, indicatief en niet bindend, behalve wanneer de consument en de verkoper/reparateur zijn overeengekomen dat er sprake is van een vaste prijs of een vaste op- of afleverdatum.
11.2 De verkoper/reparateur kan het retentierecht uitoefenen op de auto, het onderdeel of de accessoire indien de consument de kosten van de werkzaamheden aan de auto niet of niet geheel voldoet, ook als het kosten van eerdere door de verkoper/reparateur verrichte werkzaamheden betreft. De verkoper/reparateur kan het retentierecht ook uitoefenen als het geschil aanhangig is gemaakt bij een rechter, behalve wanneer de consument voldoende (vervangende) zekerheid heeft gesteld, zoals door storting op de derdengeldenrekening van aan notaris of advocaat.
11.3 Als na uitvoering van de aan verkoper/reparateur opgedragen werkzaamheden en kennisgeving daarvan aan de consument/opdrachtgever de betreffende auto niet binnen een 1 (één) week na laatstbedoeld tijdstip is afgehaald, is verkoper/reparateur gerechtigd om stallingskosten in rekening te brengen volgens het in het bedrijf geldende tarief. Stalling geschiedt voor rekening en risico van de consument/opdrachtgever, behalve wanneer er sprake is van schade die rechtstreeks het gevolg is van opzet of grove schuld aan de kant van verkoper/reparateur
11.4 Alleen als de consument/opdrachtgever dat uitdrukkelijk wenst en vooraf kenbaar heeft gemaakt zullen vervangen materialen of zaken ter beschikking worden gesteld. In het andere geval worden de materialen eigendom van verkoper/reparateur zonder dat de consument/opdrachtgever ter zake enige vergoeding aan verkoper of reparateur in rekening kan brengen. Als er een garantieclaim moet worden afgewikkeld tussen de verkoper/reparateur en de garantiegever (fabrikant of een importeur) dan kan de verkoper/reparateur weigeren om de onderdelen af te geven.
11.5 De reparateur/verkoper draagt zorg dat de verrichten werkzaamheden beantwoorden aan de opdracht en dat de opdrachten met goed vakmanschap zijn uitgevoerd. Dat geldt ook voor door hem ingeschakelde derden. In sommige gevallen geldt de garantie niet. Een garantie op de reparaties strekt zich uit tot [@@ maanden] na uitvoering daarvan, onverminderd de beperkingen daaraan gesteld door de wet, alsmede door die Europese wet- en regelgeving die rechtstreekse werking heeft en die niet in de wet is geïmplementeerd. Elke aanspraak op garantie vervalt indien niet geautoriseerde derden zonder onze voorkennis en/of toestemming, werkzaamheden hebben verricht die in verband kunnen worden gebracht met de door ons verrichte montage, herstel en/of onderhoudswerkzaamheden ten aanzien waarvan het beroep op garantie wordt gedaan.

Artikel 12. Klachten en verjaring
12.1 De consument meldt zo spoedig mogelijk na het ontdekken van een klacht (probleem), schriftelijk aan verkoper/reparateur dat hij een klacht ervaart aan de auto, het onderdeel of accessoire. Als de consument dit nalaat, dan zou dit (als dat gelet op de omstandigheden redelijk is) tot gevolg kunnen hebben, dat de consument niet langer met succes een beroep kan doen op het oplossen van de klacht(en). De consument dient in elk geval binnen 2 (twee) maanden na de datum waarop de klacht of het probleem is ontdekt, deze schriftelijk bij verkoper/reparateur in te dienen.
12.2 Als de verkoper/reparateur geen kans van de consument krijgt om klachten aan de auto, onderdelen of accessoires zelf op te lossen, dan kan de consument daar (achteraf) geen beroep meer op doen, behalve wanneer de situatie uit lid 3 onder b. zich voordoet.
12.3 De verkoper/reparateur neemt klachten niet in behandeling als blijkt dat de consument of niet geautoriseerde derden iets aan de auto, de accessoire of het onderdeel hebben veranderd of gerepareerd dat direct of indirect verband houdt met de klacht, behalve (a.) als dat met voorkennis van verkoper/reparateur heeft plaatsgevonden en (b.) in noodgevallen waarin de consument zich vooraf onmogelijk met verkoper/reparateur heeft kunnen verstaan, maar de consument niettemin verkoper/reparateur direct van het noodgeval in kennis heeft gesteld. De noodsituatie moet zich wel voordoen op een locatie buiten de buurt van het bedrijfsobject van verkoper/reparateur en de consument moet de noodzaak kunnen aantonen, bijvoorbeeld met gegevens van het andere bedrijf of met de defecte (auto-)onderdelen.
12.4 Alle aanspraken richting verkoper/reparateur vervallen van rechtswege na het verstrijken van een termijn van 2 (twee) jaar vanaf het ontstaan van een aanspraak.

Artikel 13. Betaling en incassokosten
13.1 Betalen moet contant of door middel van bijschrijving op de bankrekening van verkoper of reparateur plaatsvinden.
13.2 Betaling moet gebeuren op het moment van het afleveren van de auto, onderdeel of accessoire of bij het opleveren van de werkzaamheden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
13.3 Verkoper/reparateur en consument kunnen schriftelijk afspreken dat er niet direct betaald hoeft te worden. Als er geen precies betalingsmoment is vastgesteld, dan is de betalingstermijn 1 (één) maand.
13.4 De consument moet het verschuldigde bedrag betalen vóór het verstrijken van de betalingsdatum. Doet de consument dat niet, dan stuurt de verkoper/reparateur na die datum een kosteloze betalingsherinnering en geeft hij de consument de gelegenheid om binnen 14 (veertien) dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering het openstaande bedrag alsnog te betalen.
13.5 Indien na het verlopen van de betalingsherinnering nog steeds niet betaald is, dan mag de verkoper/ reparateur rente in rekening brengen vanaf het moment van verzuim. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente. Daarnaast mogen incassokosten in rekening worden gebracht voor buitengerechtelijke kosten. De hoogte van deze kosten is gebaseerd op de bij wet gestelde normen.

Artikel 14. – Persoonsgegevens, communicatie en ICT
14.1 De persoonsgegevens van de consument die worden vermeld op de overeenkomst of de opdracht worden door verkoper/reparateur verwerkt overeenkomstig de Wet Bescherming Persoonsgegevens/de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Aan de hand van deze verwerking kan de verkoper/reparateur: (a.) de opdracht uitvoeren of de koopovereenkomst uitvoeren en zijn verplichtingen richting de consument nakomen, (b.) de consument een optimale service verlenen, (c.) de consument in geval van een gerechtvaardigd belang tijdig voorzien van actuele productinformatie en hem gepersonaliseerde aanbiedingen doen.
14.2 Tegen verwerking van persoonsgegevens in de zin van de wet ten behoeve van direct mailing wordt het eventueel door de consument bij de verkoper/reparateur aan te tekenen verzet gehonoreerd.
14.3 De verkoper/reparateur kan met de consument communiceren via, al dan niet door derden, aangeboden e-mail of andere digitale middelen zonder encryptie en diensten voor opslag van gegevens, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Digitale communicatie geldt als schriftelijk. De consument stemt in met digitale communicatie en erkent dat deze niet veilig is. De verkoper/reparateur kan niet aansprakelijk worden gehouden voor de gevolgen van onjuiste adressering, vertraging, ongeautoriseerde onderschepping of het verspreiden van virussen, malware e.d. via digitale communicatie, behalve wanneer de verkoper/reparateur dit door grove nalatigheid of opzet zelf heeft veroorzaakt.

Artikel 15. Uitleg en wijziging algemene voorwaarden
15.1 Indien één of meer van de artikelen uit deze algemene voorwaarden of de overeenkomst (geheel of gedeeltelijk) ongeldig of onverbindend blijkt te zijn, dan tast dat de geldigheid of verbindendheid van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden of de overeenkomst niet aan. Als blijkt dat een bepaling ongeldig of onverbindend is dan treden partijen in overleg met de bedoeling de ongeldige of onverbindende bepaling te vervangen door een bepaling waarmee de inhoud en de strekking (zoveel mogelijk) in stand blijven.
15.2 Behalve wanneer anders is overeengekomen, kunnen deze algemene voorwaarden door de verkoper/reparateur worden gewijzigd. Op verzoek van de consument zal de verkoper/reparateur kosteloos een kopie van de algemene voorwaarden toezenden. Deze algemene voorwaarden zijn tevens te raadplegen via de website van verkoper/reparateur.
15.3 Indien van deze algemene voorwaarden een exemplaar in een andere taal wordt verstrekt zal in geval van een geschil over de inhoud of strekking van deze algemene voorwaarden uitsluitend de Nederlandse tekst en de betekenis daarvan naar Nederlands recht bindend zijn.

Artikel 16. Geschillen en toepasselijk recht
Alle geschillen over de totstandkoming/uitleg/ uitvoering van de overeenkomst of de daaruit voortvloeiende overeenkomsten kunnen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van het arrondissement waar verkoper /reparateur is gevestigd, tenzij dwingende competentieregels daaraan in de weg zouden staan. Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.